Monday, April 11, 2011

Latihan Asas 1



Gambarajah di bawah adalah beberapa jenis latihan asas untuk pemain baru. Latihan pertama mereka adalah untuk melatih mereka asas pergerakan badan ketika bermain nanti tak la kelihatan mcm kayu hanyut di tengah sungai

Latihan 1
- Latihan larian ulang alik menyentuh kon .Fungsi latihan ini adalah untuk melatih para pemain mengawal pergerakan badan mereka ketika berlari dan berhenti di kon yang di sediakan.

Latihan 2
- 3 kon disediakan dalam keadaan selari . Setiap pemain akan berlari menyentuh kon yang kedua dan kembali menyentuh kon pertama dan larian terus ke kon yang ke 3 kembali menyentuh kon yang ke 2 dan kembali ke kon yang pertama ( faham tak?? heheh)

Latihan 3
- latihan ini ialah asas kepada latihan mengelecek. Latihan ini melatih kaki pemain menjadi kuat dengan pergerakan kaki dengan langkah yang kecil dan mengawal badan . pada permulaan ramai yang tak tau akan pergerakan ini terutamanya kanak-kanak.

Disiplin amat penting dalam membentuk individu dan pasukan yang berjaya begitu juga dengan kesungguhan mereka untuk berjaya dalam sukan yang mereka gemari.

No comments:

Post a Comment